3
(4)

۱ – کلیه وسایل نقلیه موتوری و سبک با باتری های ۱۲ ولتی کار می کنند و ماشین های سنگین و نیمه سنگین از دو باتری ۱۲ ولت مجموعاً ۲۴ ولت بهره می گیرند.

۲ – اگر خودرو شما دارای سیستم های صوتی و تصویری پرقدرت و پرمصرف مانند ساب و دستگاه های پخش چند کاناله می باشد توصیه می شود برای افزایش عمر باتری و جلوگیری از آسیب به دستگاه های مصرف کننده برق در خودرو از باتری هایی حداقل با ۵ الی ۱۰ آمپر بیشتر از حالت استاندارد استفاده گردد.

۳ – اگر از لوازم تزئیناتی پرمصرف مانن لامپ زنون در خودرو استفاده شود بهتر است آمپر در نظر گرفته شده برای باتری حداقل ۵ آمپر بالاتر از حالت استاندارد شرکتی در نظر گرفته شود .

۴ – هر گونه وسایل فلزی که باعث اتصال کوتاه دو سر باتری می شود مانند آچار و سایر لوازم فلزی را روی باتری قرار ندهید .

۵ – اگر چراغ باتری پشت آمپر روشن بود ، دلیل بر این نیست که باتری شما مورد دارد بلکه باید دینام خودرو را چک کنید چون احتمال دینام یا شار نمی کند یا با نوسان شارژ می کند . در این گونه موارد باید خیلی زود باتری تعویض گردد چرا که عدم شارژ باتری توسط دینام ، باتری را ضعیف یا به طور کامل مستهلک می کند.

۶ – نوسانات شارژ باتری توسط دینام مشکلاتی را بوجود می آورد. اگر کم تر از حالت استاندارد شارژ صورت گیرد باتری ضعیف شده و به مرور زمان از کار می اف بیش از حد می تواند باعث از کار افتادن کامل کیلومتر خودرو ، از بین رفتن و سوختن سیم کشی ماشین ، سوختن لامپ ها و ترکیدگی باتری شود که ممکن است صدمات مالی و جانی نیز داشته باشد.

۷ – ورم باتری : در حالتی که باتری بیش از حد شارژ گردد و پیشگیری صورت نگیرد ، اسید باتری به حالت جوش در می آید و به بدنه باتری فشار آورده و باعث ورم کردن بارتی از گوشی ها می شود . البته در باتری های جدید سوراخی بالای باتری ها تعبیه شده که در صورت سر ریز اسید از آن خارج می شود و احتمال خطر را کاهش می دهد با این حال اگر مقدار شارژ و سایر عوامل تشدید یابد حتی احتمال ترکیدگی باتری نیز وجود خواهد داشت .

۸ – در باتری های اسیدی ، اسید باتری موجود در محفظه باید بالای پلیت ها ( صفحات باتری ) باشد تا باتری در حالت بهینه خود عمل کند در غیر اینصورت باتری کم کم و به مرور زمان خاصیت شارژ و دشارژ شدن خود را از دست می دهد.

۹ – اگر برای مدتی به مسافرت می روید یا اینکه برای مدتی خودرو شما باید خاموش و بدون استفاده در پارکینگ بماند باید باتری را از مار خارج کنید تا باتری خالی نشود . برای این کار کافی است سر منفی باتری را جدا کرده و در محفظه ایی پلاستیکی بگذارید تا با بدنه اتصال پیدا نکند . با این کار باتری از مدار خارج شده و دیگر لازم نیست نگران خالی شدن شارژ باتری باشید . هم چنین شما می توانید به دوستان یا آشنایان خود بسپارید که از هر از چند گاهی ماشین تان را روشن کنند تا باتری شارژ مجدد گردد و نیازی به خارج کردن باتری از مدار نباشد . علاوه بر موراد بالا باتری باید در دمای زیر ۴۰ درجه سانتی گراد و بالای ۰ درجه سانتی گراد نگه داری گردد تا آسیبی به آن وارد نشود.

۱۰ – اگر فروشنده هستید و قصد انبار کردن باتری را داردی باید توجه کنید طبق استاندارد ها ، باتری ها نو پر نشده را می توان بدون محدودیت زمانی در انبار نگه داری کرد ولی این رقم برای باتری ها پر شده اسید شارژ (معمولی) سه الی شش ماه و برای باتری های پرشده سیلد (بدون نیاز به نگهداری) ۱۸ ماه می باشد . علاوه بر این باید شرایط دمایی بین ۰ تا ۴۰ درجه سانتی گراد هم رعایت شود.

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

بین 1 تا 5 ستاره نمره دهید

1 دیدگاه برای “دانستنی های باتری ماشین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

error: Content is protected !!
تماس با ما