0
(0)

به گفته مدیرعامل ریوتینتو، مس هم اکنون در آستانه یک عصر جدید فلزى قرار داشته و کسب تمامى پتانسیل هاى آن کاملاً بستگى به این صنعت دارد. به گفته جین سباستین ژاك، این به معنى تمرکز بر کسب فرصت ها از فلز مس در مقابل اتلاف آن در میان نگرانى هاى کوتاه مدت در مورد شرایط چالشى تقاضاى اندك در چین و مشکلات پیش رو در تضعیف قیمت این فلز در صنعت است.

در زمان مدرسه ما در مورد عصر آهن و برنز مطالعه مى کردیم. امروزه به نظر مى رسد که دنیا در حال ورود به عصر فلزى جدید است. جایى که فلز مس نقشى اساسى و کاربردى در بسیارى از محصولات و اختراعات قرن 21 دارد. اما یکى از موانع اصلى در راه مس مساله جایگزینى است. چالشى که این فلز در برابر موادى نظیر آلومینیوم و پلاستیک در چند سال اخیر با آن روبرو شده است. امروزه کاهش قیمت مداوم محصولات جایگزین، ژاك را به درخواست براى استفاده بیشتر از تکنولوژى براى کمک در سطح وسیعتر و تغییرات طولانی تر که تاکنون انجام نشده، واداشته است. طبق برآورد ما، سالانه یک میلیون تن محصولات جایگزین وارد بازار مى شود.

62 تحلیل بازارهاى جهانى مس و آینده آن

موضوع مهم این است : اگر شما به دنبال تولید ناخالص داخلى جهانى به 5/3 تا 7/3 درصد هستید و میزان رشد مس را 5/2 تخمین مى زنید مقدار باقى مانده (کسرى) به محصولات جایگزین اختصاص خواهد یافت. درصورتى که قیمت مس براى مدت طولانى بالا باقى بماند، درنهایت تمایل افراد براى تغییر به سمت سایر فلزات مثلاً آلومینیوم شدت خواهد گرفت. به همین دلیل است که ما نباید در مورد طرف تقاضا گزافه گویى کنیم؛ زیرا درصورتى که قیمت مس مجدداً به سمت افزایش پیش رود، تمایل به طرف مواد جایگزین بیشتر خواهد شد. ژاك که هم اکنون مدیر انجمن بین المللى مس است، مى گوید براى تقویت نام مس کارهاى زیادى باید انجام شود. به خصوص به خاطر وجود برخى واحدهاى سازمان یافته توسط سایر فلزات جایگزین این امر ضرورى است. آلومینیوم در تثبیت جایگاه خود به عنوان یک بخشى از یک راه حل، بسیار هوشمند است؛ اما من معتقدم که مس راه حلى به مراتب بهتر از آن است. ما تنها نیازمند رساندن پیام خود به شکل کاملاً محکم هستیم. ما داراى سابقه درخشانى برحسب بهینه سازى انرژى داریم، اما نقطه ضعف ما در بیان این مطلب است؛ بنابراین ما با همکارى با یکدیگر به دنبال ایجاد شرایط بهتر و رو به رشد خواهیم بود. بنا کردن نامى درخشان از مس به عنوان یک انتخاب پاك سال ها زمان خواهد برد، اما اگر شما از همین حالا شروع به این کار نکنید هرگز به آن دست نخواهید یافت.

در کنار فلزات گران قیمت، مس نیز یکى از رساناهاى فوق العاده محسوب مى شود. اگر قدرت رسانایى مس 100 درصد باشد، این مقدار براى آلومینیوم 60 درصد خواهد بود. درنتیجه سود بازیافت آن بالا است.

ما نیاز به تقویت این صنعت داریم. ما نیاز براى صحبت نه تنها براى جلب نظر مشترى، بلکه نیاز براى جلب نظر خریدار مشترى را نیز دارا هستیم. براى دختران و پسرانى که توصیه مى کنند از چه فلزى در محصولات خود استفاده کنند، مس و یا آلومینیوم، ما نیاز به جلب آنها نیز داریم. ما واقعاً نیاز به جلب مشتریان مشترى خود داریم.

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

بین 1 تا 5 ستاره نمره دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

error: Content is protected !!
تماس با ما