1
(1)

مس موجود در ضایعات الکترونیکی بر اساس واکنش زیر  به صورت کمپلکس آمونیاکی مس حل می‌شود. محلول حاصل از انحلال حاوی سولفات مس، آمونیاک و سولفات آمونیاکی است.

بازیافت مس از ضایعات الکترونیکیضایعات الکترونیکی و بازیافت مس” width=”242″ height=”42″ />

19 بازیافت مس از ضایعات الکترونیکی

پس از جدایش مایع و جامد، محلول توسط یک فرآیند دو مرحله‌ای ترسیب و استخراج الکتریکی تصفیه می‌شود، به نحوی که جدایش انتخابی نقره، روی، نیکل و کبالت صورت می‌گیرد. ر مرحله بعد طی فرآیند استخراج الکتریکی، مس یک ظرفیتی موجود در محلول تصفیه در آند اکسید شده و فلز مس بر روی کاتد می‌نشیند. الکترولیت برگشتی از مرحله تصفیه نیز به چرخه انحلال منتقل می‌شود. فرایند در دمای محیط (25 درجه سانتی‌گراد) و تحت اتمسفر نیتروژن صورت می‌گیرد. بازیافت مس و فلزات سنگین از ضایعات الکترونیکی توسط فرآیند هیدرومتالورژی دیگری نیز انجام می‌شود.

به سبب عدم تشکیل کمپلکس آهن و آلومینیم قراضه با آمونیاک، این فلزات نامحلول باقی می‌مانند. علی‌رغم این موضوع برخی فلزات دیگر مانند نقره، روی، نیکل و کبالت تشکیل کمپلکس آمونیاکی داده و به صورت ناخالصی به محلول وارد می‌شوند. از آنجا که نقره عنصر الکتروپوزیتیو قوی است به روش ترسیب با مس حذف می‌گردد. ترسیب کامل پس از 30 دقیقه و با نسبت مولی ورودی +CU° | Ag بیش از 6 حاصل می‌شود.

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

بین 1 تا 5 ستاره نمره دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

error: Content is protected !!
تماس با ما