1
(1)

به نظر ناظران صنعتي، بازار آهن قراضه از وضعيت عجيب (سطح بسيار بالاي قيمت، حتي در شرايطي كه قيمت هاي فولاد به ويژه قيمت محصولات تا حدي نوسان داشته) برخوردار بوده است. مدير عامل موسسه صنايع بازيافت قراضه (Isri) مي گويد: حتي در دوران ركود نيز قيمت هاي قراضه چندان كاهش پيدا نكرد و تغييرات فقط ماهيانه بوده است. يك تحليلگر آمريكايي مي گويد: قيمت HMS1 در اوايل ماه اكتبر به 410 دلار قراضه در هر تن رسيد كه بالاترين سطح از اواخر سال 2008 بوده است.

35 بازار ضایعات آلومینیوم و آهن
در اوج ركود در سال 2000 ، قيمت HMS شماره يك به طور متوسط 205 دلار و قيمت قراضه بوشلينگ 260 دلار در هر تن بود، اما قيمت ها بسرعت افزايش يافته و قيمت قراضه HMS نوع 1 در سال 2010 به طور متوسط به 356 دلار در هر تن و به 425 دلار در هر تن امسال تاكنون رسيده و قيمت بوشيلينگ شماره يك به طور متوسط در اواخر سال گذشته به 441 دلار در هر تن و امسال به 491 دلار رسيده است. قراضه دم قيچي (Shredded) كه در سال 2009 به 234 دلار سقوط كرد، سال گذشته به طور متوسط به 381 دلار در هر تن و امسال به 453 دلار رسيد. در اوايل ماه اكتبر امسال قيمت قراضه دم قيچي حدوداً 5 تا 10 دلار در هر تن كاهش پيدا كرد. اين قيمت بسيار بالا است و نمي توان هميشه چنين قيمتي را حفظ كرد. بازار ضايعات آلومينيوم نيز نوساناتي را تجربه كرده، اما اين نوسانات در حد ديگر بازارهاي ضايعات غيرآهني مانند مس و نيكل نبوده و بعضاً دليل آن نقش برجسته بازارهاي سلف براي آلومينيوم و ديگر فلزات پايه است. به گزارش معدن و توسعه به نقل از متال بولتن، يك تحليلگر مي گويد: در حالي كه قيمت ضايعات مس اخيراً 60 سنت در هر پوند كاهش پيدا كرده، ضايعات آلومينيوم فقط 5 تا 7 پايين آمده، اما دليل اين كه چرا قيمت های آلومينيوم اوليه و ثانويه چنين نوسانات شديدي را مانند مس تجربه نكرده اين است كه آلومينيوم از پايينترين سطح آغاز كرده، اما اخيراً بازارهاي ضايعات آهن و آلومينيوم تحت تاثير منفي وضعيت بازار قرار گرفته و به همين دليل مصرف كنندگان داخلي و خارجي قراضه براي خريد در اين شرايط كه ثبات و اطمينان در بازار وجود نداشته، محتاطانه عمل مي كنند، چون اقتصاد توليدات صنعتي وضعيت مشخصي ندارد. يك تحليلگر مي گويد: احتياط در بازار حاكم است و علامت روشن و مشخصي در چشم انداز ديده نمي شود و از شواهد اينگونه پيداست كه اقتصاد آمريكا مجدداً وارد يك دوران ركود عميق ديگري خواهد شد، اما برخي از تحليلگران نيز پيش بيني مي كنند كه بازار قراضه به رشد تدريجي خود ادامه داده و در پايان امسال و يا اوايل سال آينده قيمت هاي آن مجددا بالا خواهد رفت. مصرف كنندگان از آينده خودم يترسند، آنها نگران از دست دادن كار خود و بدهي ها هستند و و از ميزان فعاليت هاي خود در بازار كم كرده اند.

خريد در حد نياز

مساله اين است كه آهن قراضه گران شده، بنابراين هر كس به حد نياز خود خريداري مي كند. اين داستان براي ضايعات آلومينيوم نيز صادق است. چين مدتي است كه در بازار خاموش است و خريداري ندارد، به خصوص آلومينيوم ثانويه نمي خرد و در نتيجه اين كشور را در تابستان به يك صادركننده تبديل كرده بود و فقط خريداراني كه به فلزات نياز دارند تا سفارشات خود را تكميل كنند فعال هستند، اما در غير اين صورت بازار كاملاً آرام است و صادركنندگان با افت تقاضاي بازار دچار مشكل شد هاند و با شروع بحران در بازار در دو ماه گذشته خريداران نيز عجله اي براي خريد نداشته اند.

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

بین 1 تا 5 ستاره نمره دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

error: Content is protected !!
تماس با ما