0
(0)

با توجه به عدم وجود محرک جدید داخلی در جذب محصولات تولیدی صنعت فولاد از جمله میلگرد نسبت به سال گذشته و رکود بر بازار مصرف محصولات فولادی ، شاید بتوان عمده علت افزایش قیمت قراضه را علاوه بر عدم تعادل بین میزان مصرف و تامین این ماده اولیه ، ورود در ماه رمضان و عدم مدیریت صحیح کارخانجات در ذخیره سازی قراضه در قبل از این ماه و در شرایط معمول بازار دانست.

همانطور که می دانیم با توجه به اینکه اکثر قشر زحمت کش تامین کنندگان در ماه رمضان بخاطر روزه داری امکان فعالیت مستمر برایشان فراهم نیست و همزمانی این رویداد با شروع فصل گرما ، عملا به صورت طبیعی میزان عرضه قراضه در این ماه کمتر شده و در صورتی که محرک دیگر همچون افزایش تقاضا در بازار قراضه با ورود به این ماه شدت یابد ، افزایش قیمت بیش از عرف را باید انتظار داشت . با نگاهی به قیمت قراضه در ماه رمضان سال گذشته میتوان به نوسانات و شرایط مشابه سال 96 تا کنون دست یافت لیکن دامنه نوسان قیمت قراضه در ماه رمضان سال 96 تا کنون بیش از سال گذشته بوده است. جالب اینجاست گهگاه به قدری این رقابت در تامین قراضه توسط مصرف کنندگان شدید شده که علاوه بر شناور نمودن قیمت خرید خود و عدم اعلام آن از طریق کانال های رسمی ، با ترفندهای دیگر همچون تغییر درجه نوعی از بار(مثلا ارتقاء بار درجه دو به یک ) و یا بخشش موارد ممنوعه شده ، که واقعا جای بسی تعجب و تاسف دارد.

27 نگاهی به شرایط روز داخلی بازار قراضه

یکی از علل دیگر این نوسانات ، عدم مدیریت صحیح مصرف کنندگان قراضه بر میزان قراضه ذخیره سازی شده خود قبل از ماه رمضان است ، البته نوسانات شدید و ترس از کاهش قیمت ، مصرف کنندگان را مجبور به خرید روزانه قراضه و عدم ذخیره آن کرده است. اگر شرایط سال گذشته امسال نیز تکرار شود ، باتوجه به اتمام ماه رمضان سال 96 در اوایل تیرماه ، بایستی از نیمه دوم تیرماه شاهد کاهش نرخ قراضه با توجه به افزایش عرضه آن توسط تامین کنندگان باشیم. فارغ از اینکه چه زمانی این کاهش نرخ اتفاق بیفتد ، بحث مدیریت صحیح در کاهش قیمت قراضه توسط مصرف کنندگان می باشد.همانگونه که سال گذشته پس از حدود یکماه از کاهش شدید و پشت سر هم نرخ قراضه توسط مصرف کنندگان ، قیمت مجددا به شرایط تعادلی خود بازگشت نمود.

شاید از لحاظ منطق ریاضی خرید قراضه با نرخ کمتر توسط مصرف کننده و کاهش روزانه و پشت سر هم قیمت منجر به کاهش بهای تمام شده و سود بیشتر آنها گردد لیکن نباید این نکته را فراموش کرد که همیشه بازار رو به پایین نیست و اگر تامین کننده قراضه که در بیشتر موارد بخش خصوصی هستند در زمان کاهش قیمت ضایعات آهن دچار ضرر و زیان ناشی از این کاهش قیمت بدون منطق از طریق مصرف کننده شوند ، در زمان افزایش و یا عدم عرضه قراضه نیز به دنبال جبران ضررهای ناشی از کاهش قیمت بوده و نوسانات افزایشی شدید همچون هم اینک به وجود خواهد آمد. در واقع اگر در زمان کاهش قیمت به فکر تامین کننده نباشیم و بخواهیم ضرر این کاهش را به آنها منتقل کنیم ، به یقین آنها هم در شرایط مساعد خود با عدم عرضه قراضه و افزایش قیمت ، این ضرر را به مصرف کننده منتقل خواهند نمود

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

بین 1 تا 5 ستاره نمره دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

error: Content is protected !!
تماس با ما