3.2
(5)

در این سيستم ابتدا سيم طوقه لاستيک ( تایر) توسط دستگاه های سيم کش خارج شده سپس تایر فاقد طوقه توسط تسمه نقاله به دستگاه خردکن هدایت می گردد. قطعات لاستيک خارج شده از خردکن توسط تسمه نقاله به خردکن ثانویه هدایت شده و به قطعات یک سانتيمتری خرد می شوند. در مرحله بعد پس از عبور از مگنت جداسازی سيم فلزی از بافت تایر صورت می گيرد. سپس عمليات جداسازی الياف بوسيله سرند و سایکلون انجام می گيرد. و پس از آن مواد وارد آسياب های نهایی می شوندکه بصورت گرانول و پودر لاستيک در خواهند آمد. در این مرحله عمليات دقيق جداسازی الياف و سيم فلزی از پودر لاستيک نيز صورت می گيرد و در نهایتا محصول فوق بسته بندی می شود. در مرحله توليد کفپوش، گرانول های لاستيکی با چسب پلی یورتان و رنگ در مخلوط کن ها , تحت زمانی مشخص و با فرمول های خاص مخلوط شده و سپس مخلوط بدست آمده با جرمی مشخص (ضخامت کفپوش توليدی) در قالبهای موجود ریخته شده و در پرس گرم قرار گرفته و در فشار و دمای مشخصی پخته می گردند. در نهایت پرس ها تخليه و محصول به انبار هدایت می گردد.

با راه اندازی خط بازیافت مکانيکی ٬ انواع محصولات لاستيکی از جمله : چمن مصنوعی و کفپوش لاستيکی جهت مصرف در مبلمان شهری ٬ قير پليمری قابل ساخت وتوليد است . برای ایجاد خواص جذب فشارهای وارده به زمينهای ورزشی ٬ ترکيبات لاستيکی خرد شده در زمينهای ورزشی چند منظوره بطور وسيعی مورد استفاده قرارمی گيرد. ویژگی اصطکاک بالای ميادین دو از مخلوط گرانول های لاستيکی با چسب های پلی یورتان می باشد. ورزش هایی مانند فوتبال و هاکی که بازیکنان به زمين می خورند به سطوح نرمی نياز دارند که با  ضافه نمودن لایه ضربه گير در زیر سطح زمين بازی می توان به این هدف دست یافت. از پودر لاستيک در توليد قير پليمری برای ساخت نوع بهينه آسفالت استفاده می شود که علاوه بر کاهش مصرف قير معمولی ٬ عمر وکيفيت آسفالت را افزایش می دهد . در روشی دیگر مخلوطی ازگرانول (دانه های لاستيک) وآسفالت می تواند در بهتر ساختن بستر جاده ها مورد استفاده قرارگيرد . این امر باعث دوام بيشتر ٬ اصطکاک بهتر و صدای کمتر میشود.

11 روش های بازیافت تایر فرسوده

سيستم پيروليز

یک از معضلات زیست محيطی وجود آلاینده های با بيس هيدروکربور هاست که به علت سختی تجزیه به مدت زیاد در طبيعت باقی مانده و باعث آلوده محيط زیست می گردد. از طرفی مسئله بحران انرژی و یافتن منابع تجدید پذیر انرژی ٬ منجر به ارائه راهکاری جهت بازیافت و تجزیه مواد ضایعاتی ارگانيک گردیده است. در ایران آلودگي های نفتی و ضایعات ناشی از توليدات صنایع نفت و پتروشيمی مانند لجن های نفتی در صنایع ٬ ذخيره و انتقال مواد نفتی ٬ خاک های آلوده نفتی در مجتمع ها و جزایر نفتی ٬ لاستيک فرسوده٬ ضایعات پلاستيک و …. حجم بسيار زیادی از این آلاینده های هيدروکربوری را شامل می شود و حل این مسئله کمک زیادی به توليد انرژی از ضایعات و همچنين پاکيزگی محيط زیست و صرفه جویی مادی و … را به همراه خواهد داشت.
امروزه در جهان صنعتی ٬ با استفاده از سيستم پيروليز موفق به تجزیه و استحصال سوخت از مواد پلاستيکی و تایر ضایعاتی و… گردیده اند. این شرکت با توسعه این روش و تحت اتمسفر خالی از اکسيژن موفق به تجزیه مواد ارگانيک موجود در لجن های نفتی ٬ خاک های آلوده نفتی ٬انواع لاستيک و مواد پلاستيکی و… گردیده که با اعمال دماهای مختلف ٬ مواد هيدروکربنی به گاز بتدیل و با تبرید آن ٬ سوخت های مختلف قابل استحصال می باشد.

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

بین 1 تا 5 ستاره نمره دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

error: Content is protected !!
تماس با ما