3.7
(3)

بسیاری از آلیاژهای فلزات پایه مانند برنج و برنز معمولاً در تجهیزات صنعتی و دستگاه‌های خانگی کاربرد دارند. برنج آلیاژی از مس و روی بوده که با کاربرد گسترده در لوله و اتصالات کوچک استفاده شده و در رقابت با سایر فلزات و مواد پلاستیکی قرار دارد. همچنین برنزی آلیاژی از مس و قلع بوده که در زمینه لوازم خانگی و پیشران کشتی‌ها کاربرد دارد. به طور معمول از عملیات ترکیبی پیرو و هیدرومتالورژی به منظور بازیافت سرب و قلع از ضایعات مس (همراه با اکسیدهای آنها و برخی ناخالص‌های جزیی) استفاده می‌شود. در این فرایند پس از آماده سازی، برنج ضایعاتی تحت عملیات پیرومتالورژی قرار می‌گیرد. سرباره حاصل پس از خردایش با آمونیاک و در حضور آب اکسیژنه حل می‌شود. در شرایط بهینه مس حل می‌شود و سرب و قلع به صورت اکسید در فاز جامد باقی می‌مانند. کمپلکس مس آمونیاکی جهت استحصال مس فرآوری می‌شود.

14 بازیافت آلیاژهای برنج و برنز

اکسیدهای سرب و قلع توسط اسید هیدروکلریک و در حضور آب اکسیژنه حل می‌شود. حین سرد شدن، کلرید سرب نامحلول رسوب می‌کند، در حالی که کلرید قلع (II) در محلول باقی می‌ماند. از کلرید سرب طی عملیات الکترولیز سرب فلزی حاصل می‌شود. در روشی دیگر کلرید سرب یا با دمش دی‌اکسید کربن و یا با افزودن کربنات سدیم به کربنات سرب تبدیل می‌شود. در این روش بازیابی سرب فلزی توسط احیا با هیدروژن یا کربن فعال انجام می‌شود که البته استفاده از کربن فعال هزینه کمتری دارد.

بازیابی قلع حل شده (SnCl4) نیز یا با روش الکترولیز و به صورت مستقیم و یا با روش ترسیب به اکسید قلع (IV) (SnO4) در حضور هیدروکسید سدیم انجام می‌شود. رسوب حاصل با هیدروژن یا کربن فعال به قلع فلزی احیا می‌شود. در نهایت با ذوب محصول به دست آمده از عملیات پیرومتالورژی آلیاژهای برنز تولید می‌شوند. کمبود هر فلز نسبت به مقدار مورد نیاز برای ترکیب آلیاژ مورد نظر، توسط فلزات حاصل از مرحله احیای حرارتی جبران می‌شود. در روش پیرومتالورژی پس از ذوب براده‌های برنز، سرباره آن تخلیه می‌شود. با انتقال اجزای فلزی (مس ـ سرب ـ قلع ریخته شده) به عملیات پیرومتالورژی و سپس ذوب در دمای 1250 درجه سانتی گراد، آلیاژسازی انجام می‌شود. تشکیل سرباره به علت تشکیل اکسیدهای فلزی با استفاده از روان ساز مناسب (مخلوط بورات سدیم و کربن) و جلوگیری از تماس اکسیژن اتمسفر با مذاب، به حداقل می‌رسد.

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

بین 1 تا 5 ستاره نمره دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

error: Content is protected !!
تماس با ما